Applied Theatre as an agent for the facilitation of psychosocial factors, a grounded theory study

Published 2024-12-31
Keywords
- Biopsychosocial,
- Practice Based Evidence,
- Primary prevention,
- Applied Theatre,
- Psychosocial Factors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Objective: This research aimed to describe the specific characteristics of Applied Theatre (TA) as a tool for addressing psychosocial factors, based on studies conducted over the past 15 years. Materials and Methods: The study employed a qualitative exploratory approach with a constructivist variant of Grounded Theory. Microsoft Excel was used as a database tool, while IBM SPSS version 29 was utilized for generating relationship map graphs. Specialized articles and books on the topic were analyzed. Results: The findings highlight various modalities of TA, with certain approaches such as Dramatherapy, Playback Theatre, Theatre of the Oppressed, Theatre for Development, and Improvisation being more prominent than others. Additionally, the extensive body of literature available in Spanish underscores the growing significance of this field. Discussions: AT is considered effective for addressing, preventing, and treating individual and social psychosocial factors. It creates a space for mutual respect and collaboration, facilitating the identification of common goals and shared values. The theoretical foundations of AT as a tool for addressing psychosocial factors warrant further exploration within its scientific domain.
References
- Motos T, Ferrandis D. Teatro Aplicado. Teatro del Oprimido, teatro playback, dramaterapia. Ediciones Octaedro. 2015.
- Sedano-Solis A. S. El Teatro Aplicado como campo interdisciplinario de investigación en los Estudios Teatrales. [Internet]. Artnodes. 2019 [citado el 20 de junio de 2024];(23):104–13. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Artnodes/article/view/n23-lima-vidiella
- Sosenski S. Niños limpios y trabajadores. El teatro guiñol posrevolucionario en la construcción de la infancia mexicana. [Internet]. Anuario de Estudios Americanos. 2010 [citado el 20 de junio de 2024]; 67(2):493–518. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3989/aeamer.2010.v67.i2.517
- Ruiz J. Manual de Terapias Conductuales Contextuales. Una exposición crítica descriptiva. Ediciones Psara; 2021.
- Prendergast, M, Saxton, J. Applied Theatre: International case studies and challenges for practice. Intellect; 2009.
- Brenner L, Ceraso C, Diaz-Cruz E. Applied Theatre with Youth. Education, engagement, activism. Routledge; 2022.
- Agarwal G, Brydges M. Effects of a community health promotion program on social factors in a vulnerable older adult population residing in social housing. [Internet]. BMC Geriatrics. 16 de abril del 2018. [Citado el 01 de diciembre del 2024];18(1):95. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1186/s12877-018-0764-9
- Gouvernet B, Bonierbale M. Bio-psychosocial study on the impact of the COVID-19 lockdown on depression and anxiety in a sample of 1753 French-speaking subjects. [Internet]. L’Encéphale. 2022. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 48(2):118–124. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.encep.2021.03.002
- Jacobs J. Putting it together: A grounded theory approach to exploring the role of performing arts studies in educational leadership development [dissertation]. California State University; 2019. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; Disponible en: https://www.proquest.com/openview/daaf6ec4321666a58125f8ea67aec9e0/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
- Arias D, Saxena S, Verguet S. Quantifying the global burden of mental disorders and their economic value. [Internet]. EClinicalMedicine. 2022. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 54:101675. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2022.101675
- Hernández-Sampieri R, Fernández C, Baptista M. Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill Education; 2014.
- Charmaz K. Constructing Grounded Theory. A practical guide through Qualitative Analysis. Sage; 2006.
- Rodríguez A. Programa piloto de musicoterapia comunitaria para aportar a la expresión y las relaciones interpersonales de jóvenes que se encuentran en el Sistema de Responsabilidad Penal en la modalidad de sanción de prestación de servicios a la comunidad de la institución YMCA sede Bogotá, con el objetivo de potenciar su agenciamiento [Trabajo final de grado]. Universidad Nacional de Colombia; 2022. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/81483?show=full
- Peón R. Efectos de una intervención educativa sobre el dolor en cónyuges de pacientes con fibromialgia: Estudio mixto con diseño exploratorio secuencial. [Trabajo final de grado]. Universitat de Lleida; 2018. Disponible en: https://repositori.udl.cat/items/3535a9b5-b132-4365-b127-b74443f71161
- Calafat-Selma M, Sanz-Cervera P, Tárraga-Mínguez R. El teatro como herramienta de intervención en alumnos con trastorno del espectro autista y discapacidad intelectual. [Internet]. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva. 2016. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 9(2):95–108. Disponible en: https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/rei/article/view/255
- Darsø L, Meisiek S, Boje D. Thin book Organizational Theatre. The Danish University of Education; 2007.
- Robbins T, McClure C. Applied Improvisation. Leading, collaborating, and creating beyond the theatre. Methuen Drama; 2018.
- Low K. Applied Theatre and Sexual Health Communication. Apertures of Possibility. Palgrave Macmillan; 2020.
- Brown K, Eernstman A, Reding H, Reding N. The drama of resilience: learning, doing, and sharing for sustainability. [Internet]. Ecology and Society. 2017. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 22(4):1–8. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/26270076
- Lynne S, Standiford A. Educational Larp in the Middle School Classroom: A Mixed Method Case Study. [Internet]. International Journal of Role-Playing. 20 de enero del 2015. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 6:4–25. Disponible en: https://doi.org/10.33063/ijrp.vi5.233
- Munro M, Munro A, Lemmer K, Pretorius M. Theatre strategies to develop emotional intelligence skills in business communication: An exploratory study. Southern African Business Review. [Internet]. African Journals Online. 7 de septiembre del 2015. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 19(3):1–26. Disponible en: https://www.ajol.info/index.php/sabr/article/view/121698
- Bellavista-Rof C, Mora-Giral M. Prevención y tratamiento de los trastornos mentales a través del teatro: Una revisión. [Internet]. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 2019. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 6(1):1–12. Disponible en: https://www.revistapcna.com/sites/default/files/1920-3_0.pdf
- Gallagher K. Emergent Conceptions in Theatre Pedagogy and Production. In: Gallagher K, Booth D (ed.) How Theatre Educates: Convergences and Counterpoints with Artists, Scholars, and Advocates. Toronto: University of Toronto Press; 2003. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; p.3-13. Disponible en: https://doi.org/10.3138/9781442627574-002
- Arcila J, Integrating memory, historical remembrance and drama in Colombian schooling: Pedagogical and psychosocial implications. Psychologia. [Internet]. Avances de la disciplina. 2012. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 6(1):13-20. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297225770001
- Fancourt D, Finn S. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. 2019. [Citado el 01 de diciembre del 2024] Disponible en: https://iris.who.int/handle/10665/329834
- Salas R, Steele K, Lin A, Loe C, Gauna L, Jafar-Nejad P. Playback theatre as a tool to enhance communication in medical education. [Internet]. Medical Education Online. 23 de diciembre del 2013. [Citado el 01 de diciembre del 2024]; 18:22622. Disponible en: https://doi.org/10.3402/meo.v18i0.22622
- Lavik E. Thermo in the time of COVID-19: Using improvisation to foster discussion and translating the experience to online learning. [Internet]. Biomedical Engineering Education. 2 de septiembre del 2020. [Citado el 01 de diciembre del 2024] ;1(1):133–138. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s43683-020-00022-z
- Siddiqui N, O’Connor-Hill M, Muñoz B, Nikolova L. The space between: Exploring the interplay of mediation and applied theatre practices to create space for dialogue and support. [Internet]. CORE. 2016. [Citado el 01 de diciembre del 2024]. Disponible en: https://doi.org/10.33232/JMACA.3.1.7030
- Nicholson H. Applied Drama. The gift of theatre. Palgrave Macmillan; 2005.
- Shaw P, Stacey R. Experiencing risk, spontaneity and improvisation in Organizational Change. Working live. Routledge; 2006.