Vol. 2 No. Especial (2025): ISEO Journal
Artículo de Revisión Bibliográfica

Art and Anthropology in Dialogue: Emerging Methodologies in Hybrid Ethnography

Irving Jaramillo García
Escuela Nacional de Antropología e Historia
Arte y Antropología en Diálogo: Metodologías Emergentes en la Etnografía Híbrida

Published 2025-07-31

Keywords

  • Hybrid Ethnography,
  • Postdigital Condition,
  • Affective Turn,
  • Art,
  • Science

How to Cite

Art and Anthropology in Dialogue: Emerging Methodologies in Hybrid Ethnography. (2025). ISEO Journal - Revista Científica De Ciencias Médicas Y Salud Mental, 2(Especial), 27-32. https://doi.org/10.63344/xwrtvv96

Abstract

Objective: To explore the epistemological, methodological, and expressive possibilities emerging from the intersection of art and anthropological research, aiming to propose hybrid ethnographies that incorporate bodily, sensory, and emotional dimensions for a broader understanding of contemporary cultural dynamics.  Method:  A narrative bibliographic review of 25 academic sources, focused on emerging methodological approaches and cases that integrate artistic practices into ethnographic contexts. Results: The article addresses the affective turn, highlighting bodily, emotional, and sensory dimensions as legitimate sources of knowledge. It questions the dominance of written text and promotes performative, visual, and multisensory modes of expression in ethnographic representation. Conclusions:  Hybrid ethnography is not merely a technical adaptation but a transformation of its epistemological foundations through aesthetic experience, reflexivity, and an ethics of vulnerability. The potential of art to generate situated, critical, and collaborative knowledge is emphasized, in contrast to methodological standardization. Ultimately, the hybridization of art and ethnography broadens the languages of inquiry, enables more inclusive and sensitive narratives, and contributes to an anthropology committed to cultural and social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aristóteles. (1974). Poética. Gredos.
  2. Alcadipani, R., & Cunliffe, A. L. (2023). The shifting nature of relationality in the blurred boundaries of hybrid organizational ethnography. British Journal of Management, 35(2), 679–691. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12728
  3. Álvarez Pedrosian, E. (2018). Sentidos de lo experimental en la etnografía contemporánea. Un debate epistemológico. Antropología Experimental, 18. https://doi.org/10.17561/rae.v0i18.3531
  4. Arfuch, L. (2016). El “giro afectivo”. Emociones, subjetividad y política. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6181109
  5. Cortés Picazo, L., & Grinspun Siguelnitzky, N. (2019). La importancia del cuerpo en las prácticas pedagógicas en Artes Visuales. Perspectiva Educacional, 58(3), 102–126. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.3-art.865
  6. Cortés Picazo, L., & Grinspun Siguelnitzky, N. (2023). Percepción de la corporeización de las emociones, según profesores/as que imparten la asignatura de Artes Visuales en Santiago de Chile. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(48), 65–83. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.004
  7. Cruz Picón, P. E. (2024). La relevancia de la antropología en el pensamiento de Ingold. [Reseña del libro Antropología: por qué importa]. Investigación & Desarrollo, 32(2), 357–364. https://doi.org/10.14482/indes.32.02.338.753
  8. Decuypere, M., Brandau, N., Hartong, S., Joecks, L., Ortegon, C., Loft-Akhoondi, A., Tierens, T., & Vanermen, L. (2025). Tracing the infrastructural unfolding of (edtech) events through hybrid team ethnography. Learning Media and Technology, 1–15. https://doi.org/10.1080/17439884.2025.2458667
  9. García Barreno, P. R. (2019). Introducción [Ponencia]. II Encuentro “Ciencia – Arte – Creatividad”, Fundación Botín & UIMP, Centro Botín, Santander, España. https://fundacionbotin.org/…/1PedroGarciaBarrenoIntroduccion.pdf
  10. Gherardi, S. (2018). Theorizing affective ethnography for organization studies. Organization, 26(6), 741–760. https://doi.org/10.1177/1350508418805285
  11. Gowey, D. (2018). Headhunting, slave raiding, and shape shifting: Modes of prowess in an early modern Visayan society [Ponencia]. Association of Asian Studies Annual Conference, Washington, DC. https://www.academia.edu/36280037/ Headhunting_Slave_raiding_and_Shape_shifting_Modes_of_Prowess _in_an_Early_Modern_Visayan_Society
  12. Igartua Huarte, I. (1997). Dostoievski en Bajtín: raíces y límites de la polifonía. Epos: Revista de filología, (13), 221. https://doi.org/10.5944/epos.13.1997.10018
  13. Ingold, T. (2016). Conociendo desde dentro: reconfigurando las relaciones entre la antropología y la etnografía. Etnografías Contemporáneas, 2(2). https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/ index.php/etnocontemp/article/view/410
  14. Jandrić, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J., & Hayes, S. (2018). Postdigital science and education. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 893–899. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1454000
  15. Lozoya, J. (2018). Giro afectivo: una aproximación al dilema espacial de las emociones. Bitácora Arquitectura, (39), 34–39. https://doi.org/10.22201/fa.14058901p.2018.39.67825
  16. Perdomo Marín, J. C. (2019). Anthropology and/as Education Tim Ingold. Nueva York: Routledge 2018, 107 páginas. Revista Colombiana de Antropología, 55(2), 194–199. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=105060353008
  17. Pink, S. (2015). Doing sensory ethnography (2.ª ed.). Sage Publications Ltd. https://methods.sagepub.com/book/mono/doing-sensory-ethnography-2e/toc
  18. Porto, N. (2015). Arte e etnografia cokwe: antes e depois de Marie-Louise Bastin. Etnografica, 19(1), 139–168. https://doi.org/10.4000/etnografica.3941
  19. Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://www.aacademica.org/eduardo.restrepo/3.pdf
  20. Sabrina Belén, P. (2019). Arte y conocimiento. La dimensión epistémica del proceso artístico en la contemporaneidad. Revista Humanidades, 9(2), 1–16. https://doi.org/10.15517/h.v9i2.37126
  21. Sánchez Beltrán, Z. (2017). Investigación en educación artística: Más allá de los riesgos, la búsqueda por las posibilidades. Pensamiento, palabra y obra, (18), 87–100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6244349
  22. Schulte-Römer, N., & Gesing, F. (2022). Online, offline, hybrid: Methodological reflection on event ethnography in (post-)pandemic times. Qualitative Research, 23(6), 1620–1646. https://doi.org/10.1177/14687941221110172
  23. Serón Torrecilla, F. J. (2019). Arte, ciencia, tecnología y sociedad. Un enfoque para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias en un contexto artístico. Revista Iberoamericana De Ciencia, Tecnología Y Sociedad - CTS, 14(40). https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/99
  24. Stalder, F. (2021). Was ist Digitalität? In Digitalitätsforschung (pp. 3–7). https://doi.org/10.1007/978-3-662-62989-5_1
  25. Stoller, P. (2021). El arte de la etnografía en tiempos turbulentos. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 16(1), 11–20. https://recyt.fecyt.es/index.php/AIBR/article/view/89880
  26. Zambrano, M. (2016). La investigación en el arte –la relación arte y ciencia, una introducción. Index Revista De Arte Contemporáneo, 1, 110–116. https://doi.org/10.26807/cav.v0i01.25