Vol. 2 No. Especial (2025): ISEO Journal
Artículo de Revisión Bibliográfica

Emotions and Politics: An Anthropological Approach

Edgar Cruz
Escuela Nacional de Antropología e Historia, Instituto Superior de Estudios de Occidente - ISEO (Nayarit, México)
Emociones y Política: Una Aproximación Antropológica

Published 2025-07-31

Keywords

  • Political Communication,
  • Political Emotions,
  • Anthropology of the State,
  • Political Marketing

How to Cite

Emotions and Politics: An Anthropological Approach. (2025). ISEO Journal - Revista Científica De Ciencias Médicas Y Salud Mental, 2(Especial), 33-40. https://doi.org/10.63344/waa41949

Abstract

 

Citar como:

 

Cruz E. (2025) Emociones y Política: Una Aproximación Antropológica. ISEO Journal, 2 (Número especial), 33–40. https://doi.org/en-tramite

Objective:   To analyze the emotions mobilized during political campaigns in Mexico from an anthropological perspective, with the aim of proposing the analytical category of the electoral emotional spectrum. Methods:   Narrative and hermeneutic bibliographic review that selected 25 academic sources from databases such as Elsevier, SciELO, Dialnet, RedALyC, and Google Scholar.  Development and Discussion:   Political communication in general and in digital environments is explored; the relationship between political communication and emotions; the effectiveness of affective language in mobilizing the electorate; the predominant emotions in electoral processes in Mexico; the emotional spectrum present in social movements; current challenges of political communication; and its future perspectives. Conclusion:  Political communication with an emotional emphasis proves effective in contexts characterized by social instability and feelings of abandonment, as it facilitates political leaders positioning themselves within the collective imaginary and generating affective bonds with the electorate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aguilar Nacher, I. (2016). El futuro de la comunicación política: emociones y Generación Z. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6118376
  2. Altamirano-Benítez, V., Ruiz-Aguirre, P. ., & Baquerizo-Neira, G. (2022). Política 2.0 en Ecuador. Análisis del discurso y la comunicación política en Facebook. Revista Latina De Comunicación Social, (80), 201–223. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1539
  3. Andrés, R. R. (2016). Retos de la comunicación política 2.0 en una sociedad que envejece. Revista Mediterránea De Comunicación, 7(1), 197. https://doi.org/10.14198/medcom2016.7.1.11
  4. Arteaga Márquez, S. (2018). ¿Cómo funciona el cerebro político?: Guía de comunicación política para entender a los votantes y a la opinión pública. Revista Jurídica Mario Alario D’Filippo, 10(20), 187–212. https://doi.org/10.32997/2256-2796-vol.10-num.20-2018-2155
  5. Castro Riaño, L. C. (2022). Movimientos sociales: herramientas conceptuales. Revista De Estudios Políticos Y Estratégicos, 6(2), 36–57. Recuperado a partir de https://revistas.utem.cl/index.php/EPE/article/view/42
  6. Crespo-Martínez, I., Garrido-Rubia, A., & Rojo-Martínez, J. M. (2022). El uso de las emociones en la comunicación político-electoral. Revista Española De Ciencia Política, (58), 175–201. https://doi.org/10.21308/recp.58.06
  7. D’Adamo, O., García Beaudoux, V. I., & Bruni, A. (2021). Las emociones en la comunicación política: breve recorrido teórico. Opera, 28(enero), 195–215. https://doi.org/10.18601/16578651.n28.09
  8. Donstrup, M. (2022). Comunicación política. Nuevas dinámicas y ciudadanía permanente. COMUNICACIÓN. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1 (14), 100–103. https://revistascientificas.us.es/
  9. index.php/Comunicacion/article/view/21252
  10. Figuereo Benítez, J. C., Oliveira, J. S. de, & Mancinas-Chávez, R. (2022). TikTok como herramienta de comunicación política de los presidentes iberoamericanos. En J. I. Aguaded Gómez, A. Vizcaíno Verdú, Á. Hernando Gómez & M. Bonilla-del-Río (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: Ciberculturas para el aprendizaje (pp. 103–112). Grupo Comunicar Ediciones. https://idus.us.es/items/6841be35-8f21-48b2-a0a0-8a1b106c13ee
  11. Gravante, T. (2020). Emociones y reglas del sentir como impactos culturales de los movimientos sociales. INTER DISCIPLINA, 8(22), 157–179. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2020.22.76423
  12. Gravante, T., & Poma, A. (2018). Manejo emocional y acción colectiva: Las emociones en la arena de la lucha política. Estudios Sociológicos De El Colegio De México, 36(108), 595–618. https://doi.org/10.24201/es.2018v36n108.1612
  13. Ituassu, A., Capone, L., Firmino, L. M., Mannheimer, V., & Murta, F. (2019). Comunicación, Política, Elecciones y Democracia: Las Campañas de Donald Trump y Jair Bolsonaro. Perspectivas De La Comunicación, 12(2), 11–37. https://doi.org/10.4067/s0718-48672019000200011
  14. López-Garcí¬a, G. (2017). Comunicación polí¬tica y discursos sobre el poder. Profesional De La información, 26(4), 573–578. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.01
  15. Mendieta Ramírez, A. (2019). Cerebro político en los procesos electorales: Las emociones del voto en la campaña por la Presidencia de la República en México, 2018. Anagramas - Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 17(34), 45–69. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a3
  16. Moreno Cabanillas, A., & Castillero Ostio, E. (2023). Comunicación política y redes sociales: Análisis de la comunicación en Instagram de la campaña electoral del 13F. Vivat Academia, 156(mayo), 199–222. https://doi.org/10.15178/va.2023.156.e1461
  17. Pérez Velasco, I., Riquelme Alcantar, G. M. L., & Martínez Velasco, J. F. (2024). Explorando la persuasión y las emociones: Un análisis de la campaña electoral de Samuel García Sepúlveda en el año 2021. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política Y Valores, 11(3). https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4230
  18. Restrepo-Echavarría, N. J. (2019). La comunicación política: Un estudio multidisciplinar desde las ciencias sociales. Correspondencias & Análisis, 10. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.09
  19. Rivera, J. M., & Lagares, N. (2022). Emociones y política (Introducción). Revista Española De Ciencia Política, (58), 13–18. https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/93932
  20. Rodríguez Andrés, R. (2016). Retos de la comunicación política 2.0 en una sociedad que envejece. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(1), 197–209. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.11
  21. Rojo-Martínez, J. M., & Crespo-Martínez, I. (2023). «Lo político como algo personal»: Una revisión teórica sobre la polarización afectiva. Revista de Ciencia Política, 43(1), 25–48. https://doi.org/10.4067/s0718-090x2023005000102
  22. Rúas Araújo, X., & Casero-Ripollés, A. (2018). Comunicación política en la época de las redes sociales: Lo viejo y lo nuevo, y más allá. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (16), 21–24. https://raco.cat/index.php/adComunica/article/view/342949
  23. Signorelli, G. (2023). Democracia más allá de las elecciones: giro afectivo hacia la participación para gestionar la complejidad. Temas y Debates, 175–182. https://doi.org/10.35305/tyd.vi.646
  24. Tarullo, R. (2016). Esperanza y miedo: Una aproximación teórica a las emociones en la comunicación política. Biblat. https://biblat.unam.mx/es/revista/dixit-montevideo/articulo/esperanza-y-miedo-una-aproximacion-teorica-a-las-emociones-en-la-comunicacion-politica
  25. Tlapapal Domínguez, D. C. (2025). Las emociones en el discurso político y la decisión de voto. Contextualizaciones Latinoamericanas, 1(32), 149–167. https://doi.org/10.32870/cl.v1i32.8092
  26. Vazquez, B., & Salinas, S. (2023). El poder de los afectos en la política: Hacia una revolución democrática y verde. Saberes y Prácticas. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9878156
  27. Zenobi, D. (2020). Antropología política de las emociones: Las movilizaciones de víctimas en América Latina. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 25(1), 123–144. https://doi.org/10.1111/jlca.12446