
Published 2025-07-31
Keywords
- Political Communication,
- Political Emotions,
- Anthropology of the State,
- Political Marketing

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Citar como:
Cruz E. (2025) Emociones y Política: Una Aproximación Antropológica. ISEO Journal, 2 (Número especial), 33–40. https://doi.org/en-tramite
Objective: To analyze the emotions mobilized during political campaigns in Mexico from an anthropological perspective, with the aim of proposing the analytical category of the electoral emotional spectrum. Methods: Narrative and hermeneutic bibliographic review that selected 25 academic sources from databases such as Elsevier, SciELO, Dialnet, RedALyC, and Google Scholar. Development and Discussion: Political communication in general and in digital environments is explored; the relationship between political communication and emotions; the effectiveness of affective language in mobilizing the electorate; the predominant emotions in electoral processes in Mexico; the emotional spectrum present in social movements; current challenges of political communication; and its future perspectives. Conclusion: Political communication with an emotional emphasis proves effective in contexts characterized by social instability and feelings of abandonment, as it facilitates political leaders positioning themselves within the collective imaginary and generating affective bonds with the electorate.
Downloads
References
- Aguilar Nacher, I. (2016). El futuro de la comunicación política: emociones y Generación Z. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6118376
- Altamirano-Benítez, V., Ruiz-Aguirre, P. ., & Baquerizo-Neira, G. (2022). Política 2.0 en Ecuador. Análisis del discurso y la comunicación política en Facebook. Revista Latina De Comunicación Social, (80), 201–223. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1539
- Andrés, R. R. (2016). Retos de la comunicación política 2.0 en una sociedad que envejece. Revista Mediterránea De Comunicación, 7(1), 197. https://doi.org/10.14198/medcom2016.7.1.11
- Arteaga Márquez, S. (2018). ¿Cómo funciona el cerebro político?: Guía de comunicación política para entender a los votantes y a la opinión pública. Revista Jurídica Mario Alario D’Filippo, 10(20), 187–212. https://doi.org/10.32997/2256-2796-vol.10-num.20-2018-2155
- Castro Riaño, L. C. (2022). Movimientos sociales: herramientas conceptuales. Revista De Estudios Políticos Y Estratégicos, 6(2), 36–57. Recuperado a partir de https://revistas.utem.cl/index.php/EPE/article/view/42
- Crespo-Martínez, I., Garrido-Rubia, A., & Rojo-Martínez, J. M. (2022). El uso de las emociones en la comunicación político-electoral. Revista Española De Ciencia Política, (58), 175–201. https://doi.org/10.21308/recp.58.06
- D’Adamo, O., García Beaudoux, V. I., & Bruni, A. (2021). Las emociones en la comunicación política: breve recorrido teórico. Opera, 28(enero), 195–215. https://doi.org/10.18601/16578651.n28.09
- Donstrup, M. (2022). Comunicación política. Nuevas dinámicas y ciudadanía permanente. COMUNICACIÓN. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1 (14), 100–103. https://revistascientificas.us.es/
- index.php/Comunicacion/article/view/21252
- Figuereo Benítez, J. C., Oliveira, J. S. de, & Mancinas-Chávez, R. (2022). TikTok como herramienta de comunicación política de los presidentes iberoamericanos. En J. I. Aguaded Gómez, A. Vizcaíno Verdú, Á. Hernando Gómez & M. Bonilla-del-Río (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: Ciberculturas para el aprendizaje (pp. 103–112). Grupo Comunicar Ediciones. https://idus.us.es/items/6841be35-8f21-48b2-a0a0-8a1b106c13ee
- Gravante, T. (2020). Emociones y reglas del sentir como impactos culturales de los movimientos sociales. INTER DISCIPLINA, 8(22), 157–179. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2020.22.76423
- Gravante, T., & Poma, A. (2018). Manejo emocional y acción colectiva: Las emociones en la arena de la lucha política. Estudios Sociológicos De El Colegio De México, 36(108), 595–618. https://doi.org/10.24201/es.2018v36n108.1612
- Ituassu, A., Capone, L., Firmino, L. M., Mannheimer, V., & Murta, F. (2019). Comunicación, Política, Elecciones y Democracia: Las Campañas de Donald Trump y Jair Bolsonaro. Perspectivas De La Comunicación, 12(2), 11–37. https://doi.org/10.4067/s0718-48672019000200011
- López-Garcí¬a, G. (2017). Comunicación polí¬tica y discursos sobre el poder. Profesional De La información, 26(4), 573–578. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.01
- Mendieta Ramírez, A. (2019). Cerebro político en los procesos electorales: Las emociones del voto en la campaña por la Presidencia de la República en México, 2018. Anagramas - Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 17(34), 45–69. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a3
- Moreno Cabanillas, A., & Castillero Ostio, E. (2023). Comunicación política y redes sociales: Análisis de la comunicación en Instagram de la campaña electoral del 13F. Vivat Academia, 156(mayo), 199–222. https://doi.org/10.15178/va.2023.156.e1461
- Pérez Velasco, I., Riquelme Alcantar, G. M. L., & Martínez Velasco, J. F. (2024). Explorando la persuasión y las emociones: Un análisis de la campaña electoral de Samuel García Sepúlveda en el año 2021. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política Y Valores, 11(3). https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4230
- Restrepo-Echavarría, N. J. (2019). La comunicación política: Un estudio multidisciplinar desde las ciencias sociales. Correspondencias & Análisis, 10. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n10.09
- Rivera, J. M., & Lagares, N. (2022). Emociones y política (Introducción). Revista Española De Ciencia Política, (58), 13–18. https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/93932
- Rodríguez Andrés, R. (2016). Retos de la comunicación política 2.0 en una sociedad que envejece. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(1), 197–209. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.11
- Rojo-Martínez, J. M., & Crespo-Martínez, I. (2023). «Lo político como algo personal»: Una revisión teórica sobre la polarización afectiva. Revista de Ciencia Política, 43(1), 25–48. https://doi.org/10.4067/s0718-090x2023005000102
- Rúas Araújo, X., & Casero-Ripollés, A. (2018). Comunicación política en la época de las redes sociales: Lo viejo y lo nuevo, y más allá. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (16), 21–24. https://raco.cat/index.php/adComunica/article/view/342949
- Signorelli, G. (2023). Democracia más allá de las elecciones: giro afectivo hacia la participación para gestionar la complejidad. Temas y Debates, 175–182. https://doi.org/10.35305/tyd.vi.646
- Tarullo, R. (2016). Esperanza y miedo: Una aproximación teórica a las emociones en la comunicación política. Biblat. https://biblat.unam.mx/es/revista/dixit-montevideo/articulo/esperanza-y-miedo-una-aproximacion-teorica-a-las-emociones-en-la-comunicacion-politica
- Tlapapal Domínguez, D. C. (2025). Las emociones en el discurso político y la decisión de voto. Contextualizaciones Latinoamericanas, 1(32), 149–167. https://doi.org/10.32870/cl.v1i32.8092
- Vazquez, B., & Salinas, S. (2023). El poder de los afectos en la política: Hacia una revolución democrática y verde. Saberes y Prácticas. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9878156
- Zenobi, D. (2020). Antropología política de las emociones: Las movilizaciones de víctimas en América Latina. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 25(1), 123–144. https://doi.org/10.1111/jlca.12446